Maakt suiker dik?

Het eten van suiker wordt vaak als een oorzaak gezien van overgewicht. Hier zit absoluut een kern van waarheid in, maar dit is wel wat kort door de bocht. Het zit namelijk zo dat suikers niet snel verzadigen. Je kunt er dus veel van eten zonder dat je een vol gevoel krijgt. Suikers zijn daarentegen wel erg calorierijk. Ook speelt je bloedsuikerspiegel hierbij een grote rol. Na het eten van voedingsmiddelen met snelle suikers zoals witbrood, snoep en zelfs sommige yoghurtjes schiet jouw bloedsuikerspiegel omhoog. Je lichaam maakt als reactie hierop veel insuline aan om jouw bloedsuikerspiegel weer te doen dalen. Dit snel stijgen van insuline geeft op dat moment een ‘energieboost’, maar omdat het snel stijgen van insuline wordt gevolgd door het te snel dalen van de bloedsuikerspiegel, heb je niet alleen jouw vetverbrandingsproces verstoord, maar je hebt ook opnieuw behoefte aan het eten van suikers. Dit is een reden waarom je soms na het eten van een maaltijd snel weer opnieuw trek kan hebben. Om dit te voorkomen kun je beter kiezen voor voedingsmiddelen die je bloedsuikerspiegel stabieler houden. Producten met langzame suikers oftewel langzame koolhydraten zijn havermout, volkoren pasta, volkoren brood etc.

De meeste suikers bestaan uit glucose, fructose of een mengsel daarvan. Dit geldt voor suiker, stropen, honing, en siropen. Stropen kunnen verschillende samenstellingen hebben zoals glucose-fructosestroop en high fructosestroop. Lactose bestaat uit glucose en galactose.

Er wordt door het lichaam geen onderscheid gemaakt tussen van nature aanwezige of toegevoegde suikers. Alle suikers worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Ze worden door het lichaam afgebroken tot glucose, de ‘brandstof’ voor het lichaam, en leveren dezelfde hoeveelheid calorieën.

Suiker levert wel energie (calorieën), maar voorziet je lichaam niet van vitamines, mineralen en vezels. Alle suikers bevatten ongeveer evenveel calorieën. Doordat fruitstroop, ahornsiroop en honing water bevat, zit hier net iets minder calorieën in.

Op het etiket van producten kun je de volgende beweringen over suiker aantreffen:
• Suikerarm. Het suikergehalte van het product is maximaal 5 gram per 100 gram of 2,5 gram per 100 ml.
• Suikervrij. Het suikergehalte van het product is maximaal 0,5 gram per 100 gram of 0,5 gram per 100 ml.
• Zonder toegevoegde suikers. Aan het product zijn geen suikers of zoetstoffen toegevoegd. Als dat van toepassing is, moet er op het product staan: “Dit product bevat van nature aanwezige suikers”. Dat wil niet zeggen dat er geen suikers in zitten. Meestal zijn er van nature suikers aanwezig in een product.

Producenten zijn erg creatief met de benamingen van suiker. Hieronder vind je 122 (!!!) benamingen voor suiker die je op etiketten kunt aantreffen:
• Agavenectar
• Agavesiroop
• Ahorncrème
• Ahornsiroop
• Appelsapconcentraat
• Appelstroop
• ‘Aroma’
• Barbados suiker
• Basterdsuiker
• Beetwortelsap
• Bietenstroop
• Bietsuiker
• Blackstrap Molasses
• Bruine suiker
• Caramel (verhitte/gebrande suiker)
• Castor melis
• Confectiesuiker
• D-glucose
• Dadelstroop
• Demerara
• Dextrose
• Diastatisch moutextract
• Diksap
• Donkere/donkerbruine basterdsuiker
• Druivensapconcentraat
• Druivensuiker
• Eindmelasse
• Esdoornsiroop
• Fruitsuiker
• Fructose
• Fructose-invertsuikerstroop
• Fructosesiroop
• Fructosestroop
• Fruitsapconcentraat
• Galactose
• Gebrande suiker
• Gebrande suikerstroop
• Geconcentreerd vruchtensap
• Geconcentreerd (…)sap
• Geleisuiker
• Gele kandijsiroop
• Gierstsiroop
• Glucose
• Glucosesiroop
• Glucosestroop
• Glucose-fructosestroop
• Gouden siroop
• Honing
• Invertsuiker
• Invertsuikerstroop
• Invertsiroop
• Invertstroop
• Johannesbroodpitsiroop
• Kandij
• Kandijsuiker
• Kandijstroop
• Kaneelsuiker
• Karamel (verhitte/gebrande suiker)
• Karamelsuikerstroop
• Kokosbloemsuiker
• Kokosbloesemsuiker
• Kristalsuiker
• Kristallijne fructose
• Lactose
• Lichte/lichtbruine basterdsuiker
• (Magere) melkpoeder: +/- 50% suiker
• Maismoutstroop
• Maïssuiker
• Maisstroop
• Malt
• Maltodextrine
• Maltose
• Maple Syrup
• Melasse
• Melksuiker
• Molasses
• Moutextract
• Moutsuiker
• Moutstroop
• Muscovado
• Nectar
• Oersuiker
• OERzoet
• Organische rauwe suiker
• Palmsuiker
• Panocha
• Panela
• Parelsuiker
• Perensapconcentraat
• Piloncillo
• ‘Poedersneeuw’
• Poedersuiker
• Rapadura
• Rietsap
• Rietsuiker
• Rietsuikerstroop
• Rijststroop
• Rijstsuiker
• Ruwe Rietsuiker
• Saccharose
• Sacharose
• (…)sapconcentraat
• Schenkstroop
• Siroop
• Sorghumsiroop
• Speltstroop
• Stroop
• Sucanat (Sugar Cane Natural)
• Sucrose
• Suikerstroop
• Tafelsuiker
• Tarweglucosestroop
• Tarwestroop
• Treacle
• Turbinado
• Vanillesuiker
• Vruchtenextract
• Vruchtensapconcentraat
• Vruchtensap op basis van extracten of concentraten
• Witte basterdsuiker
• Witte suiker
• Zwarte rietsuikermelasse

Deze lijst hoef je uiteraard niet uit je hoofd te leren. De volgende regels kun je aanhouden om suiker te herkennen. Alle woorden die eindigen op ‘ose‘ bijvoorbeeld glucose, fructose, dextrose etc. Alles wat eindigt op ‘stroop‘, ‘siroop‘, ‘honing‘ of ‘nectar‘. En uiteraard alle termen waarin ‘suiker‘ expliciet wordt benoemd.

Stuur voor een vraag of voor meer informatie een e-mail naar marlot@bijtwijs.nl en ik neem zo snel als mogelijk contact met je op.

Groetjes,

Handtekening 130 x 66