Alcohol en afvallen

Deze blog gaat mij waarschijnlijk niet heel erg populair maken. Maar ach, life is a bitch en de waarheid is niet altijd even leuk.

Sinds ik in 2013 serieus ben begonnen om mijn lichaam gezonder te maken consumeer ik ook aanzienlijk minder alcohol (niet dat ik daarvoor een alcoholist was of zo, maar toch.). Dit heb ik gedaan omdat ik prima zonder de smaak kan, ik mijzelf ook gezellig vind zonder en ik vind dat het niet in mijn sportieve leven past. Dit is iets wat ik voor mijzelf heb besloten, maar ik wil het absoluut aan niemand opdringen. Iedereen moet leven hoe hij of zij wilt leven en waar hij of zij zich prettig bij voelt. Na dit gezegd te hebben wil ik wat uitleg geven over de stof alcohol.

Alcohol levert vocht op, maar werkt daarentegen ook sterk vochtafdrijvend. Als je alcohol consumeert neemt je urineproductie toe doordat je lichaam de alcohol zo snel mogelijk weer wilt afbreken. Je lichaam verbruikt in dit proces meer vocht dan wat de alcohol consumptie aan vocht oplevert. Het is daarom aan te raden alcohol af te wisselen met af en toe een glas water om je vochtbalans op peil te houden. Alcoholische dranken leveren naast alcohol en vocht ook koolhydraten. De hoeveelheid koolhydraten (voornamelijk suikers) per alcoholische drank verschilt sterk. Bier en wijn bevatten ook een kleine hoeveelheid mineralen en B-vitamines. Deze hoeveelheden zijn echter zo klein dat ze te verwaarlozen zijn. Daarnaast leveren alcoholische dranken veel calorieën. Één gram alcohol levert 7 kcal. Één consumptie bevat ongeveer 10 gram pure alcohol. Dat zijn dus al ongeveer 70 kcal. per consumptie. Vaak bevatten alcoholhoudende dranken daarnaast ook veel suiker en/of room, waardoor ze nog calorierijker zijn. Zo zijn likeuren, zoete witte wijn, cocktails en mixdrankjes echte caloriebommen.

Wil je wat pondjes afvallen dan zul je minder calorieën tot je moeten nemen dan dat je verbruikt. Simple as that! Helemaal zonder alcohol hoeft niet perse, maar ik raadt wel aan om het op een laag pitje te zetten.

Kcal. per consumptieglas volgens het voedingscentrum:
• Bier, 0 vol % (250ml.) – 65 kcal.
• Bier, pils (250ml.) – 115 kcal.
• Bier, wit (250ml.) – 115 kcal.
• Bier, oud bruin (250ml.) – 95 kcal.
• Droge witte wijn (150ml.) – 100 kcal.
• Zoete witte wijn (150ml.) – 144 kcal.
• Rosé (150ml.) – 106 kcal.
• Rode wijn (100ml.) – 82 kcal.
• Breezer (flesje) – 204 kcal.
• Likeur <15 vol% (35ml.) – 70 kcal.
• Likeur 15 – 25 vol% (35ml.) – 85 kcal.
• Likeur >25 vol % (35ml.) – 102 kcal.
• Whisky (35ml.) – 86 kcal.
• Port (50ml.) – 78 kcal.
• Rum (35ml.) – 82 kcal.
• Jenever (35ml.) – 70 kcal.

Zoals je ziet kan een avondje alcohol drinken in de kroeg behoorlijk oplopen. Dus geniet, maar wel met mate :)

Stuur voor een vraag of voor meer informatie een e-mail naar marlot@bijtwijs.nl en ik neem zo snel als mogelijk contact met je op.

Groetjes,

Handtekening 130 x 66